Mintaprojektek

Az építészeti bűnmegelőzés segít abban, hogy biztonságos, életteli környezetet alakítsunk ki, amelyben jó dolgozni, együtt lenni, ünnepelni, pihenni, vásárolni, játszani, tanulni…egyszóval élni.

Hazánkban még gyerekcipőben jár az építészeti bűnmegelőzés alapelveinek tudatos alkalmazása, éppen ezért a SAFECITY - Biztonság. Város. Közösség. projekt kiemelt célja, hogy a szakemberek számára gyakorlati útmutatást is adjon a megvalósult mintaprojektek segítségével.

     TELEPÜLÉSI MINTAPROJEKT

A települési mintaprojekt egy a projekt vezetése által kiválasztott településen és közösségben kerül megvalósításra. A település vezetői a képzésben résztvevő egyetemi oktatókkal és hallgatókkal, valamint a helyi civil közösségekkel, a rendőrséggel, a lakókkal együttműködve vesznek részt a helyi problémák feltárásában és a problémák megoldásában.

A mintaprojekt eredményeként önkormányzatok részére adaptálható, más településen is alkalmazható módszertant dolgozunk ki a befogadó település önkormányzati és civil szereplőivel, a helyi rendőrséggel, valamint a partner felsőoktatási intézményekkel együttműködve, amelyet szabadon felhasználhatóvá teszünk minden érdeklődő település számára.

     FELSŐOKTATÁSI MINTAPROJEKT

A projekt egyik kiemelt célja, hogy  a téma kötelezően választható tantárgyak keretében részévé váljon a kapcsolódó felsőoktatási képzéseknek. Az oktatók bevonásával kialakított tananyag és tematika segítségével kísérleti kurzust indítunk az építész, tájépítész és környezetpszichológia és kriminológiai szakokon a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács megrendelése alapján a Lechner Tudásközpont által készített "Bűnmegelőzés építészeti eszközökkel” című könyv alapján. Az oktatás eredményeit kiértékeljük, a hallgatói igények és a szerzett tapasztalatok alapján körvonalazzuk a téma oktatásba, képzésbe és továbbképzésbe való beépítésének lehetőségeit.

     KÖZÉPISKOLAI MINTAPROJEKT

A középiskolai mintaprojekt keretében egy középiskolával együttműködésben kialakításra kerül a mintatananyag, ami az élménypedagógia módszereire alapozva segít betekintést nyerni a diákok számára az építészeti bűnmegelőzés témájába. Az élménypedagógia olyan módszertan, amely kilép a frontális oktatás keretei közül, fókuszában a saját élményeken keresztül szerzett tapasztalati tanulás áll. Fő eszköze a résztvevők bevonása, aktivitásra és interaktivitásra ösztönzése. Oktatási segédletként amely adaptálható más oktatási intézmények körülményeire. A mintaprojektben a tanárok és diákok megismerik a bűnmegelőzés építészeti lehetőségeit, aktívan részt vesznek a veszélyforrások felkutatásában, azonosításában és lehetséges megoldásokat javasolnak, ennek eredményeként biztonságosabbá tehetők az iskolához kapcsolódó terek.